Si comel & encem

Cerpens : Pergi

               " Jaga diri. "
               " Will do. "

          Talian di matikan. Mata masih merenung smartphone di tangan. ' perbualan' ringkas sebentar tadi kembali terngiang-ngiang di hujung telinga. Terbayang raut wajah si pemanggil. Kaku. Beku. Expressionless. Duhh..air muka kosong.

            " hoi.. termenung! " suara sergahan berserta senggolan di bahu menyentak tuan diri ke alam nyata. Bahu yang terasa sengal di usap perlahan.

             " mana ada. Berfikir je.."balasku acuh tak acuh. Pandangan kembali di lontar ke sekeliling, memerhati gelagat dan ragam lautan manusia di KLIA  ini.

             " elehh..ye la tuu..dia call ke?"

              Cawan yang berisi Cappuccino di sambut dengan ucapan terima kasih. Kepulan asap kecil yang terbit dari permukaan cawan di tiup perlahan- lahan. Hanan melabuhkan duduk di sebelah.

            " ha'ah tadi..ade la pesanan ringkas sikit. "

            " berapa ringkas 'sikit' tu? " soalnya lagi.

            " as in , jaga diri .." balasku bernada soalan. Hanan tepuk dahi. Aku hanya mampu tersenyun sumbing melihat aksinya.

             " ya Allah. Dia call just to say ' Jaga diri' , tu je? That's it? Takde ke ' gonna miss you baby ' . ' saya akan rindu awak' ke? " soal Hanan bertalu talu, bagai tidak percaya dengan apa yang di dengari nya. Aku tersenyum sumbing.

              " like you don't know him. He's your twin, for the matter of facts . Macam tu je la. That's just....him." kami tergelak kecil.

               " right. Almost lupa that he's my twin. Haishhh..the copycat of robot with zero emotion. Ish..dah lah last minute cancel nak datang hantar kau pergi ni.. " Hanan selamba mengutuk . Tergeleng kecil mengenang fakta yang satu itu.

              Minda bawah sedar mula membayangkan figura insan yang menjadi bahan perbualan mereka. Pemuda tegap tinggi lampai , berkulit sawo matang , air muka yang tenang. Tu masalahnya, sentiasa tenang. Terlalu tenang. Sehingga tidak terbaca emosi dan pemikiran si pemilik tubuh. Zero emotions. Nay. Nada. Nothing.

              " yepp..that my dear, is Fakih Haikal. Your twin. " sindirku.

              " ahh , your fiancé ek Cik Naura " balas Hanan. Spoil mood. Lupa pulak that copycat of robot tu tunang sendiri. Haiilaa....

                  --------------

Panggilan pertama penerbangan ke Osaka membantutkan lamunan. Bingkas aku bangun membetulkan baju dan menggalas beg. Hanan di sebelah hanya memerhati.

            " sempat lagi weyh kalau kau tukar fikiran.." luah Hanan perlahan. Hampir sahaja tidak kedengaran dek riuhnya suasana sekeliling. Aku berdiri tegak di hadapannya. Senyuman kecil diukir buat sang sahabat merangkap bakal adik ipar.

            " Kalau dia ada kat sini sekarang, mungkin aku akan tukar fikiran. But no, he's not here. Dua tahun je weyh..habis je Master, aku terus balik Malaysia. Don't worry, okay." Hanan aku tarik ke dalam dakapan.

             " janji kau jage diri elok2. Jangan skip meals. Makan ubat kalau sakit. Pilih kawan elok2. And do promise me one thing,  Naura ? "
Pelukan di rungkai.

              " janji apa ? " soalku aneh.

              " balik semula ke Malaysia. apa pun jadi, do come home, okay? " serious wajah Hanan tatkala merungkai kata. Aku tersenyum nipis.

               " Jangan risau, Hanan. Sampai masanya, aku akan balik.. "

                 Usai berpelukan buat kali terakhir, aku melangkah ke balai berlepas dengan azam yang baru. Lambaian Hanan aku balas dengan hati yang sayu. Pantas tubuh ku pusing membelakangkannya. Air mata yang bertakung di tubir mata aku seka perlahan. 'Kau kena kuat, Naura ! ' bisik kata hati.

                 Hati kecil bagai ditarik-tarik untuk menoleh sekali lagi. Bagai ada magnet yang menggerakkan tubuh untuk berpusing.

                 Ya Allah, it's him !

                  Membuntang mataku melihatkan susuk tubuh yang amat aku kenali. Di satu sudut yang agak tersorok dari pandangan mata ramai. Tipu kalau kata perasaan gembira tu tak ada. He's here. Tapi jauh. Hanya mampu memandang satu sama lain. Wajahnya sayu, sesuatu yang baru untuk aku lihat hari ini. Entah bagaimana pula mimik wajahku.

                    Hanan yang mengekori arah mata ku juga seakan terpaku dengan kehadiran abang kembarnya.

                Perasaan bercanpur baur. Hati berdolak dalik. Ya Allah, tetapkanlah hati ku ini!

                 Nafas di tarik perlahan, meredakan kegusaran hati. Senyuman manis ku ukir untuk si dia sebelum berpaling ke hadapan. Langkah kaki ku atur kemas , menuju sebuah permulaan hidup yang baru.

No comments: