Si comel & encem

Me & Him (part 9)

Situasi M : Di bilik tidur Jaja

Jaja: tak boleh ke kalau beli aje buku,ma?
Mama: tak boleh sayang..nanti kalau dapat call further studies memana..rugi aje kena beli buku lg..

Jaja:tapi kawan Jaja dulu..masa f1 die beli aje buku..bila da pindh mrsm,dia bawak skali buku tu..

Mama: (mengusap rambut ikal Jaja) itu kawan jaja..masa form 1..skang jaja nak naek form 4..mama tak nak Jaja rasa lain kat tempat baru nanti..Jaja bukan nye jenis cepat dpt kawan..dekat umah,mulut mcm bertih jagung..pot pet..poet..

Jaja:(tarik muka)..mama..! orang tanya lain,dia perli kita pulak..
Mama: ahaha..kamu tu bukan jenis mesra alam..salah ke mama cakap? kawan kamu balik-balik si Sahabat,Adik angkat..itu aje yang rapat..nak kata kawan lelaki? bukan nye ade..dah la..


Jaja: (akur)okey,ma..but how about my first day..?panggilan further study tuh,paling2 cepat..mid february baru keluar..lama lg ma..!


Mama:(terdiam sejenak) Jaja pinjam dari kawan2 dulu..lepas rehat pergi koperasi,ganti diorag punya..boleh?


Jaja; kenapa tak beli pagi2 aje..hum..
Mama: Jaja nak ke bersesak pag2 dengan budak2 Junior tu..? biasa awal taon,koperasi full dengan newbies..


Jaja: Allahuakbar..(tepuk dahi)..lupa pulak..ok2 la..


* setelah mama keluar dari bilik *

Jaja merenung telefon bimbitnye.
minda nya pantas teringat adik angkat
yang sebenarnya sebaya dengan dirinya
hanya lewat 2 bulan aje tarikh lahir..

Jaja: adik angkat..salam..wat pe tu? (mecet)

*5,6,7,8 ----->  30 minit berlalu*

Operator: nombor yang anda dail tidak dapat di hubungi.. (call pon ta angkat)

Jaja kembali termenung.
dia call pula si Sahabat

Jaja: hye..salam..kau aje harapan aku..
Sahabat: wassalam.. pe dia..? mcm big probs aje..

Jaja: memang pon..aku ta beli buku2 sekolah lagi..mama aku suruh extend sampai kputusan kemasukn mrsm dan sbp keluar..so,aku nak pinj..

Sahabat: Jaja..kau buat aku serba salah..kau lupa atau buat2 lupa?

* Jaja kebingungan *

Jaja: Allahuakbar..maaf2..aku terlupa..aku betul2 kalut..aku tak dapat call Adik angkat..kengkawan lain pon sama..maaf2..Jangan marah eh..

Sahabat: Jaja,kau buat aq serba salah nak pindah..aku takut kau keseorangan kat Johor..aku kat Selangor,jauh..maaf Jaja..

Jaja: no..no..It;s not your fault..don't be sorry for that ok..dah rezeki kau belajar kat situ..cukuplah kalau kita still berhubung mcam biasa..ok..!

Sahabat: kau memang memahami..thanks jaja..aku tak akan lupa kau..

* buat seketika,Jaja lupa akan masalahnya..
perbualan berterusan sehinggalah Sahabat terpaksa
mengundur diri..
sudah tiba waktu dia mendaftar di sekolah baru..
Lusa dah naik sekolah..*

* next entry..sambungan nya..wait ok..! *   

No comments: